Altman (2014.) – lični ugao i kratka kritika

Kako je nastupila pauza između kraja godine i početka roka, imao sam nešto slobodnog vremena prethodnih dana, tako da sam odlučio da se malo posvetim istraživanju opusa zanimljivih i istorijski važnih reditelja (Perdžanova, Končalovskog) i ubrzo sam došao do opusa Roberta Altmana. Dobro, možda i nisam imao odnosno – nemam, ali sam rešio da sebi odvojim vreme.

Ranije sam gledao tri njegova filma: “The Player”, “McCabe & Mrs. Miller” i “Gosford Park”.

Altman SS2

Svaki od ova tri filma je potpuno oduševio na različit način; McCabe i Mrs. Miller posebno. Da li pre zbog  zanimljivosti kompletne “iskrivljene” postavke naizgled klasičnog vesterna, prelepog realizma, magičnih lokacija, odlične glumačke ekipe, kvalitetnog odnosno uverljivog scenarija i priče ili,  očigledno ozbiljne, vrhunske režije propraćene troma genijalnim kompozicijama Leonarda Koena. Njegova (rana) muzika je definitivno zaokružila ovaj film stvorivši predivnu simbiozu umetnosti, koja ostaje kao jedna od najvećih u istoriji kinematografije.

Znao sam da su u pitanju remek dela ne samo po standardnim kritičarskim kriterijumima, već i zbog toga što su filmovi “ostali” sa mnom. Fantastičan je onaj osećaj kada odrađujete svoj svakodnevni trivijalni posao: pravljenje kreveta, pranje zuba, peglanje odeće i slično, a kadrovi ili određeni delovi filma/filmova vam se samo pojave u mislima? Za mene je to znak lične važnosti i žiga velike umetnosti.

Budući da su sva tri Atlmanova filma imala isti efekat na mene, rešio sam da detaljno pregledam njegovu biografiju, uputim se u filmove koje je režirao.

Posle kraćeg iščtavanja biografije, misli i gledanja intervjua rešio sam da potražim film o životu velikog reditelja. Jedini savremen dokumentarac o životu i pre svega radu Roberta Altmana je film istog imena, iz 2014. godine.

Altman SS1

U režiji i produkciji Rona Mana, film se bavi kompletnom karijerom ovog velikog američkog reditelja i sporadično ističe velike događaje u njegovom životu koji su se isprepletali i uticali na profesionalni razvoj.

Što se tiče samog filma – prosečan,  jedva solidan dokumentarac. Nije ništa spektakularno a najmanje ne na nivou jednog Altmana.

Upotreba naracije od strane jedne starije gospođe je dodatno ubila svaku draž i duh koji nose inserti, arhivski materijal i intervjui sa gospodinom Altmanom. Boja glasa i način naracije su u potpunoj suprotnosti sa mladošću, poletnošću i inspiracijom (bigger than life) koju je Altman nosio do svog posledjeg dana života i poslednjeg, nikada snimljenog, četrdesetog filma. Zanimljivo je razmisliti kakav bi utisak osavio film da je samo odabran drugi narator.

Inserti su prisotjni, kao i pojavljivanja njegove mnogočlane porodice. Opet, ne mogu pobeći od utiska da je sve moglo da se upakuje na mnogo bolji način.

Film uspeva u svojoj bazičnoj misiji – prikazu karijere i životnog puta čoveka, ali pada na testu dočaravanja njegove ličnosti kroz rediteljske postupke odnosno montažu. Zbog velikog broja filmova koje potpisuje kao reditelj i šire gledanog bogatog životopisa, film deluje “zbudženo”. Preleće se sve a ni jedno delo nije dovoljno obrađeno; fali fokusa kao i vremena trajanja.

Ideja da brojni reditelji, glumci, producenti i osobe iz drugih branša bliske reditelju komentarišu šta je za njih “Altmanesque” je veoma dobro, samo što je previše fokusirana i odaje utisak oslonca u filmu jer nije pronađeno ni jedno drugo rešenje. No, svejedno vrlo lep uvid u ličnost.

Osvrnuo bih se i na Altmana kao ličnost, ili barem utisak koji je ostavio na mene. Oduševljen sam spontanošću, iskrenošću, kreativnošću i nemisticiziranjem svog dela i ličnosti reditlja, što je uzevši u obzir njegov opus – stvar vredna svake pažnje.                 Deluje kao fin, srdačan i staložen čovek, usresređen pre svega na rad ali i porodicu.

Sve u svemu, prolazan film koji je mogao na mnogo kreativniji, razigraniji, bogatiji i nekonvencionalniji način da prikaže život velikog reditelja i neizmerno inspirativnog čoveka.

Ocena 6/10