Sjaj Kamena – Savremena jermenska poezija

Priredila i prevela Olivera Šijački

Varali su me hiljadu puta, ali ja verujem opet.

Svake noći već pred zoru – verujem opet.

Neki su mi uzeli časni hleb i u zamenu kamen dali,

Ali obećenoj pravednoj nagradu opet dajem ja.

Neki su provalili moje otvoreno srce, opljačkali ga i otišli

Ali u povratak nove ljubavi opet verujem ja

Za trenutak spustilo se zimsko veče na moj put

Ali u procvat novog proleća opet verujem ja.

– Nairi Zarjan

+++

Pesnici ne umiru

Pesnici ne umiru

Oni nalaze besmrtnost na usnama naroda

Oni ostaju u velikoj knjizi istorije

Oni se ne pretvaraju

U šaku pepela u posudi

Pesnici ne umiru

Oni nastavljaju da žive u opevanoj šumi detinjstva

I sijaju kao zora u brdima

Pesnici ostaju

U procvetalim ljubičicama maja

U vašim osmesima, majke i deteta

I u nesuglaslim zvezdama vaših maštanja

Pesnici ne umiru

Oni putuju s oblacima

U beskrajnom okeanu plavog etra,

O, imam i ja brod i dom u oblacima

Pesnici ne umiru

Oni postaju zemlja, narod

Priroda, beskonačna duša veka,

Planeta ljubavi, melem za rane.

Pesnici ne umiru,

Ne kopne kao šake snega,

Ne izbegavaju raskrsnicu života,

Putniče, na tvom putu oni postaju izvori.

  • Ašot Graši

+++

Bili smo tihi kao naše planine

Vi ste hujali kao divlji veprovi

Stajali smo pred vama kao naše planine,

Vi ste urlali kao divlji veprovi.

Ali mi smo večni kao naše planine,

Vi ćete nestati kao divlji veprovi.

  • Ovanez Širaz

+++

Sleteo čvorak na polje – u kljunu mu travka –

Na mojim usnama zatreperio je zeleni stih.

Odletela grlica s polja – u kljunu joj mali klas –

Na mojim usnama zatreperio je crveni stih.

Lastavica u nebo poletela – u kljunu joj oblak

Na mojim usnama zatreperio je žuti stih.

Zadrhtala vrana u klancu – u kljunu joj sneg –

Bela drhtavica treperi u srcu mom.

  • Amo Sagiajn

+++

Ti si ćutanja dala prednost

i nekakve nerazumljive

Podreči

Progunđala

Za sebe

Kao da nisu

Odnosile ni na koga.

A tamo daleko, daleko

Na sjajnoj liniji horizonta

Gde se spaja

Nebo i zemlja

Korača sama

Zabrinuta žena.

  • Maro Markarjan

+++

Dva meseca nisam ni retka napisao,

Ali galama koju sam stvarao,

Čula se

Na svim gradskim trgovima,

Slična lupnjavi vodeničnog kamena –

Kada ništa ne melje –

Melje sam sebe.

  • Gevorg Emin

+++

Ako nas nacrta

duboko zamišljeni portretista

/Nas,  koje samo knjige interesuju,/

On će nacrtati veliku glavu

Preko celog lista

I verovatno ništa drugo,

Ni noge,

Odvikle od koračanaj odavno

Ni ruke,

Kojima poslovi ne idu olako

Ni nos,

koji može da miriše cveće

Ni uši,

koje slušaju,

kako trava raste,

On neće ni ramena nacrtati,

nad crtežom će okapati

Ni mišiće slabe

poduble od naprezanja

Nacrtaće on samo tu glavu –

što sama sebe

Smatra veoma mudrom

za sopstvenu utehu.

  • Georg Emin

+++

Beskrajna volja

Stotine hilajda godina

Rađaju nam pod Suncem

Hleb.

Mora s neukrotivim olujama,

U plimama u burama

Rađaju nam so.

Nedra zemlje

U vatrenom paklu

Rađaju nam

Gvozdenu rudu.

A srce je tako malo

Ali samo stvara

Ljubav.

  • Vaagn Davtajn

+++

Umetnost

Vetar rasteže nekakvu melodiju

koja bi i Betovenu učinila čast.

Na horizontu belasa se zora –

sumorna na tamnom kao slika Rembranta.

Svaki dan milion tragedija

život oponaša Šekspira.

A ja? Ja s tobom glumim umetnost,

s takvim oduševljenjem i bezumljem,

kako niko nije znao čak ni junak Servantesa…

  • Parurj Sevak

+++

Bez koverta

Za tezgom,

Radost prodajem,

Veseljem trgujem

Smeh se prodaje u mom malom dućanu.

Prodavnica osmeha – moja je prodavnica.

Deset prstiju mojih –

Deset je vodiča

Sreće.

Čemu rečnici?

Moje usne su rečnik ljubavi

Moje noge –

Samo jure kada je susret ugovoren.

Specijalnost mojih ruku – zagrljaj.

Grudi moje pogledaj –

rever su za ordenje.

Orden je srce

koje se nosi unutra.

I ja predajem samom sebi

Potvrdu odštampanu,

Zapravo rimovanu!

Ja sam razglednica.

Svet – adresa.

Koverat mi nije potreban.

  • Parurj Sevak

+++

Iz dana u dan

Živim danas –

i to je ceo moj život

Sutra ću biti

ili neću biti?

Skriven je odgovor od mene
Danas poslednji dan živim

Danas poslednju pesmu pevam

Danas poslednjom ljubavi volim

I tako – iz dana u dan…

  • Juri Saakjan

+++

Mini-pesme

Kakav vetar!

Meni je oduvao kapu.

Tebni nije skinuo masku?

*

Duše bele

Duše crne

Mrzim crne duše –

Pa ja sam baš rasistkinja.

*

Sloj prašine u arheologiji

naziva se kulturnim.

A zašto se sloj prašine u stanu –

smatra nekulturnim,

Pa to je teorija relativnosti!

*

Stara je ulovio štuku.

I setio se druge štuke

mnogo veće

koju je ulovio u detinjstvu.

Između one štuke i ove

ležao je njegov život.

  • Alla Ter – Akopjan
One thought on “Sjaj Kamena – Savremena jermenska poezija

  1. Била ми је част пити на извору јерменске поезија. Хвала и похвала.

    Like

Leave a Reply

